1 May, 14:41
Afspraak is afspraak, we zouden nog altijd een keer op straat gaan spelen met koninginnedag. Hoewel ik het eerst helemaal niet zag zitten en het een tikkeltje genant vond, pakte alles volledig anders uit.
We verzamelden ons om 12:00 uur bij de Hobbemastraat, maar omdat mijn fiets een klapband heeft en het openbaar vervoer natuurlijk geen optie is op koninginnedag, was het nog een bar eind lopen van mijn huis naar de plaats van bestemming. Gelukkig speel ik geen contrabas, zullen we maar zeggen, want Thijs heeft bijna hetzelfde eind afgelegd met dat enorme apparaat.
We ontmoetten elkaar bij de kruising van de PC Hooft en de van Baerlestraat en uiteindelijk liepen we om 12:30 samen richting de Vondelkerk om een plek te zoeken. Marthe, cellista i.o., en Merlijn, bratsch i.o., waren beiden van de partij. Aldaar stelden we ons op, pakten we onze spullen uit en trokken we onze vestjes over onze betrekkelijk normale kleren aan. Zwart-wit leek ons toch iets te formeel op zo'n uitbundige dag. Elisabeth had voor ons allen een verrassing in petto, was voor de gelegenheid achter haar naaimachine gedoken, en had voor de meisjes oranje rokjes in elkaar gezet en voor Thijs een oranje broek.
Helemaal in stijl begonnen we te spelen. Groepen verzamelden zich om ons heen en er werd gul gegeven. Pappa's en mamma's lieten hun kleintjes de centjes in de kist gooien, veel omstanders maakten foto's, studenten grepen een biertje erbij, sommige mensen bleven lang plakken, anderen kort, kortom een erg afwisselend publiek.
Na afloop hebben we van ons verdiende geld een heerlijke kop soep en bitterballen gegeten onder genot van een kop thee, een warme choco, een koffie, of een biertje. Daarna splitste de groep zich; de ene had zo haar eigen plannen, de ander voegde zich bij de één om de feestvreugde op te zoeken. Hansje en ik gingen eerst naar de Utrechtsestraat, waar haar matties haar al opwachtten, om vervolgens samen de kroeg in te duiken tot in de vroege uurtjes.
Ik probeer terug te denken naar de 30e van april van alle vorige jaren, maar dan verschijnt deze elke keer opnieuw op mijn netvlies en in mijn gedachten. Dit jaar was koninginnedag, naast het feit dat we verschrikkelijk hebben gelachen en het een dolle boel was, toch wel extreem bijzonder.